INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Walenty Śmigielski      Ks. Walenty Śmigielski, wizerunek na podstawie fotografii (TŚ).

Walenty Śmigielski  

 
 
Biogram został opublikowany w LI tomie Polskiego Słownika Biograficznego w latach 2016-2017.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Śmigielski Walenty, pseud. Ksiądz Walek (1849—1906), ksiądz rzymskokatolicki, działacz społecznonarodowy, pamiętnikarz.

Ur. 26 I w Dolsku (pow. śremski), był synem Kazimierza (1822—1879), szewca, i Zofii z Ignaszewskich (1828—1901). Miał siostry: Mariannę Juliannę i Jadwigę, oraz braci: Feliksa, Stanisława, Wojciecha, Michała i Antoniego.

Po ukończeniu szkoły elementarnej w Dolsku uczył się Ś. od r. 1859 w gimnazjum w Śremie, a od r. 1864 w Gimnazjum św. Marii Magdaleny w Poznaniu, gdzie 5 IV 1870 zdał maturę. Następnie podjął studia filozoficzno-teologiczne w seminarium duchownym w Poznaniu. Dn. 10 XII 1871 przyjął święcenia niższe, a 27 VI 1873 święcenia subdiakonatu. Po zamknięciu 23 VIII t.r. przez władze pruskie poznańskiego seminarium został 30 X z innymi klerykami przeniesiony do seminarium w Gnieźnie. W listopadzie, na mocy zaostrzonej ustawy o poborze, powołano go do odbycia rocznej służby w armii niemieckiej. Wysłany po jej zakończeniu przez władze duchowne do Pragi, przyjął tam 19 IV 1875 z rąk bp. pomocniczego praskiego Karola Franciszka Pruchy święcenia diakonatu, a 20 IV t.r. święcenia kapłańskie. Jako kapłan wyświęcony nielegalnie spotkał się po powrocie do kraju z represjami władz niemieckich; nie mógł podjąć obowiązków duszpasterskich, a ponieważ mszę prymicyjną odprawił w rodzinnym Dolsku, wytyczono mu przed sądem śremskim proces, zakończony ostatecznie uniewinnieniem. Dn. 2 V władze duchowne włączyły go do powstałego na początku t.r. Związku Misyjnego Kleru, a ks. Jan Koźmian, tajny delegat arcybp. gnieźnieńskiego Mieczysława Halki Ledóchowskiego, skierował go 3 VI do liczącej ok. 8 tys. wiernych parafii w Kotłowie (pow. ostrzeszowski). Ś. posługiwał także w pobliskim Chynowie (pow. odolanowski), Ludwikowie oraz Antoninie, gdzie również pełnił obowiązki kapelana domowego Radziwiłłów. W celu zachowania konspiracji używał pseud. Ksiądz Walek, ubierał się po świecku, nosił zarost, sprawował msze w różnych miejscach i porach. W drugi dzień Zielonych Świątek, 5 VI 1876, zorganizował w Kotłowie wiec religijno-patriotyczny, na którym wystąpili m.in. księża Antoni Kantecki i Edmund Radziwiłł. Od czerwca do października t.r. kolportował na terenie dekanatów: ostrzeszowskiego, kępińskiego, ołobockiego, koźmińskiego i krotoszyńskiego tajne mianowania oraz okólniki władz duchownych (m.in. zwolnionego z więzienia arcybp. Ledóchowskiego). Uczestniczył w tajnych naradach «księży misjonarzy», odbywających się pod przewodnictwem ks. Koźmiana w Kopaszewie (pow. kościański). W r. 1877 przydzielono mu do pomocy wikariusza, ks. Stanisława Kowalewskiego, dzięki czemu mógł rozszerzyć działalność duszpasterską. Poszukiwany przez policję pruską, a w kwietniu i sierpniu t.r. nawet przez wojsko sprowadzone z garnizonu w Ostrowie (obecnie Ostrów Wpol.), unikał aresztowania dzięki pomocy wiernych, zarówno gospodarzy (zwłaszcza Antoniego Remelskiego z Chynowa), jak i rezydującego w Antoninie Ferdynanda Radziwiłła. Brawurowe ucieczki Ś-ego opisywała prasa berlińska (m.in. tygodnik „Schwarzes Blatt”). W październiku papież Pius IX odznaczył go srebrnym medalem; wręczył mu go ks. Witalis Maryański.

Dn. 6 VI 1878 został Ś. aresztowany w Kotłowie i przewieziony do więzienia w Kępnie, gdzie spędził sześć tygodni. Wyrokiem sądu kępińskiego z 27 VII t.r. za bezprawne pełnienie funkcji duszpasterskich i podkopywanie powagi państwa został skazany na 10 tys. marek grzywny lub na dwa lata więzienia; wobec odwołań Ś-ego i prokuratora (żądał 15 tys. marek grzywny) od wyroku, do czasu orzeczenia sądu drugiej instancji Ś. musiał także opuścić Prow. Poznańską. Dn. 17 X sąd apelacyjny w Poznaniu zmniejszył karę do 2 tys. marek grzywny lub 200 dni więzienia. Ś. wybrał karę więzienia, którą odbył od 1 XII 1878 do 18 VI r.n. w Ostrowie. Po wyjściu na wolność i miesięcznej rekonwalescencji objął ponownie parafię w Kotłowie, ale w lipcu 1881 został przeniesiony do parafii w Cerekwicy (pow. pleszewski). W styczniu 1886 był ponownie sądzony w Ostrzeszowie i został skazany na grzywnę w wysokości 24 marek za nielegalne wykonywanie czynności duszpasterskich oraz na dwa tygodnie więzienia za pomoc dziekanowi Ignacemu Anderszowi w ukryciu przed władzami pruskimi ksiąg kościelnych w Cerekwicy.

W r. 1886 arcybp gnieźnieński Julius Dinder powierzył Ś-emu parafię w Mącznikach (pow. ostrowski). Następnie 27 X 1891 przeniósł go do Wolsztyna (pow. babimojski), gdzie w okresie złagodzenia antypolskiej i antykościelnej polityki władz niemieckich Ś. legalnie prowadził działalność duszpasterską. Skupił się na pracy organicznej; przyczynił się do wprowadzenia w r. 1892 w czterech tamtejszych szkołach prywatnej nauki języka polskiego (w r. 1894 rząd cofnął zgodę). Założył wydawane po polsku pismo paraf. „Intencje Miesięczne” o nakładzie ok. 200 egzemplarzy oraz zorganizował czytelnię paraf. Opiekował się tamtejszym Tow. Przemysłowym, zagospodarował paraf. cmentarz i włączał parafian do organizacji religijnych: Bractwa Wstrzemięźliwości, Sodalicji Matek Chrześcijańskich, Konferencji św. Wincentego à Paulo oraz kół Żywego Różańca. Brał udział w pracach polskiego komitetu wyborczego pow. babimojskiego i 2 X 1893 został wybrany na jego prezesa. T.r. odbył pielgrzymkę do Rzymu, gdzie spotkał się z kard. Ledóchowskim.

Dn. 28 XII 1893 został Ś. przeniesiony do Ostrowa na probostwo parafii farnej p. wezw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika. Był członkiem, a potem prezesem, komitetu wyborczego pow. ostrowskiego. W r. 1894 przewodniczył komitetowi organizującemu obchody setnej rocznicy powstania kościuszkowskiego. Wchodził w skład komitetu ogólnego drugiego wiecu polsko-katolickiego na zabór pruski (3—6 VI t.r.) w Poznaniu. Działał w komitecie organizacyjnym uroczystości 50-lecia gimnazjum ostrowskiego, ale w r. 1895 wystąpił z niego, gdyż w programie zabrakło polskich akcentów. Zasiadał w komitecie wiecu generalnego zorganizowanego 29 VI 1899 w Poznaniu pod hasłem obrony polskości. Opublikował dedykowane kardynałowi Ledóchowskiemu w 25-lecie kreacji kardynalskiej Wspomnienia z kulturkampfu 18751878 (P. 1900, wyd. 2 skrócone pt. Między ołtarzem a więzieniem. Wspomnienia z kulturkampfu 18751878, P. 1937), z których dochód przeznaczył na rzecz ostrowskiego Domu Sierot. W l. 1901—2 doprowadził do wybudowania Domu Katolickiego w Ostrowie. Był dziekanem utworzonego w r. 1902 dekanatu ostrowskiego. W r.n. kandydował bez powodzenia do Landtagu z okręgu Ostrów—Ostrzeszów—Odolanów—Kępno. W l. 1904—5 występował na polskich wiecach w Ostrowie i Skalmierzycach; 3 VII 1904 w Ostrowie skrytykował pruską ustawę osadniczą.

W r. 1904 wybudował Ś. plebanię w Ostrowie, a dzięki wsparciu finansowemu F. Radziwiłła zainicjował 8 XI t.r. budowę nowego kościoła, wg projektu Sylwestra Pajzderskiego i Rogera Sławskiego, do którego ufundował też witraże. W r. 1905 nadzorował budowę Konwiktu Arcybiskupiego oraz założył cmentarz paraf. Organizował bractwa i stowarzyszenia katolickie, odnowił Konferencję św. Wincentego à Paulo, przewodniczył Katolickiemu Tow. Robotników Polskich, opiekował się miejscową ochronką. Był także członkiem rady nadzorczej Kasy Pożyczkowej w Ostrowie i przyczynił się do powołania w r. 1906 miejscowej Spółki Parcelacyjnej, wchodząc następnie do jej zarządu. Pełnił obowiązki prezesa Kółka Rolniczego w Jankowie Przygodzkim oraz był patronem Tow. Polskich Murarzy i Cieśli w Ostrowie. Należał do Komitetu Powiatowego Tow. Pomocy Naukowej im. Karola Marcinkowskiego, Wydz. Historyczno-Literackiego Poznańskiego Tow. Przyjaciół Nauk oraz powstałej w r. 1905 organizacji patriotyczno-obronnej «Straż». Zmarł 3 III 1906 w Ostrowie, został pochowany 6 III na cmentarzu paraf.; mowę pogrzebową wygłosił F. Radziwiłł.

W poświęconym 30 IX 1906 nowym kościele w Ostrowie nazwano imieniem Ś-ego dzwon (zrabowany przez Niemców podczas drugiej wojny światowej, obecnie istnieje powojenny odlew), a w kaplicy Matki Boskiej Częstochowskiej wmurowano tablicę pamiątkową ku jego czci. Postać Ś-ego została przedstawiona w serialu Telewizji Polskiej pt. „Najdłuższa wojna nowoczesnej Europy” (1979—1981, w reż. Jerzego Sztwiertni, wg scenariusza Stefana Bratkowskiego). Imię Ś-ego nosi ulica w Ostrowie Wpol.

 

Białobłocki, Absolwenci; Ceglarek W. K., Bibliografia pamiętników wielkopolskich 1919—1983, P. 1989; Estreicher w. XIX, IV; Księża społecznicy w Wielkopolsce 1894—1919. Słownik biograficzny, Gniezno 2009 IV; Słownik biograficzny Wielkopolski południowo-wschodniej Ziemi Kaliskiej, Kalisz 1998 I; Veritate et scientia, s. 239; Wojtkowski, Bibliogr. historii Wpol., II; Żynda B., Bibliografia wydawnictw Księgarni św. Wojciecha 1895—1969. W 75-lecie działalności wydawniczej, P. 1970; — Klimkiewicz W., Kardynał Ledóchowski na tle swej epoki 1822—1902, P. 1988 III; Matusik P., Religia i naród. Życie i myśl Jana Koźmiana 1814—1877, P. 1998; Mąka A., Zawiłe dzieje przygotowań do budowy trzeciego kościoła w Ostrowie Wielkopolskim, Ostrów Wpol. 2001; Nawrocki S., Pod zaborem pruskim, w: Ostrów Wielkopolski. Dzieje miasta i regionu, Red. tenże, P. 1990; Pietrzak J., Dzieje Domów Katolickich w Wielkopolsce, „Przew. Katol.” 1972 nr 26; Trzeciakowski L., Kulturkampf w zaborze pruskim, P. 1970; Urban W., Dzieje Kościoła w zaborze pruskim, w: Historia Kościoła w Polsce, Red. B. Kumor, Z. Obertyński, P.—W. 1979 II cz. l; Walkusz J., Piórem i słowem. Aktywność literacka polskiego duchowieństwa na Pomorzu Nadwiślańskim, Warmii i Wielkopolsce w latach 1848—1939, Pelplin 2003; tenże, Twórczość literacka duchowieństwa polskiego na ziemiach zaboru pruskiego w XIX—XX wieku, L. 2002; Wojciak W., Walka polityczna w wyborach do parlamentu Rzeszy i sejmu pruskiego w latach 1898—1914, W.—P. 1981; Wojtkowski A., Pięćsetlecie parafii w Ostrowie, Ostrów 1935; Zielińska I., Sytuacja społeczno-religijna Polaków w świetle wspomnień duchowieństwa z okresu kulturkampfu, L. 2011 (mszp. w B. Uniw. KUL); Zieliński Z., Kulturkampf w archidiecezji gnieźnieńskiej i poznańskiej w latach 1873—1887, P. 2011; tenże, Wykonanie ustawy sejmu pruskiego z 11 maja 1873 r. o kształceniu i zatrudnieniu duchowieństwa na terenie archidiecezji gnieźnieńskiej 1873—1887. Studia Historyczne, Red. Z. Zieliński, M. Żywczyński, L. 1968 II; — Album duchowieństwa archidiecezji gnieźnieńskiej i poznańskiej ofiarowany ks. kard. Ledóchowskiemu jako wyraz wdzięczności, P. 1886; Elenchus ecclesiarum et cleri Archidioecesis: I. Posnaniensis et II. Gnesnensis za l. 1874—80; Elenchus universi cleri Archidioecesis Posnaniensis za l. 1871—4, 1889—1907; Korytkowski J., Brevis descriptio historico-geographica ecclesiarum Archidioecesis Gnesnensis et Posnaniensis, Gniezno 1888; Pamiętnik II wieca katolickiego dla ludności polskiej pod panowaniem pruskim, odbytego w Poznaniu w dn. 3—6 czerwca 1894, P. 1894; Pamiętnik zjazdu abiturientów ku uczczeniu dwudziestopięcioletniego jubileuszu złożenia egzaminu dojrzałości w gimnazjum St. Mariam Magdalenam w Poznaniu 1869—1894, P. 1895; Sprawozdanie Związku Spółek Zarobkowych i Gospodarczych na Poznańskie i Prusy Zachodnie za r. 1904, P. 1905; — „Roczn. Archidiec. Pozn.” 1968 s. 368; — Nekrologi z r. 1906: „Dzien. Pozn.” nr 51, 54, „Kośc. Dzien. Urzęd.” nr 3, „Przew. Katol.” nr 10; — Arch. Archidiec. w Gnieźnie: sygn. A.Sem 2; Arch. Archidiec. w P.: sygn. KA1059, sygn. PM64/15, sygn. PM209/24.

 

Łukasz Krucki

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.